خرید و فروش و ارائه انواع یو پی اس apc

خرید و فروش انواع یو پی اس با برندهای معتبر apc , zener , Eximpower و ...

خرید و فروش و ارائه انواع یو پی اس apc

خرید و فروش انواع یو پی اس با برندهای معتبر apc , zener , Eximpower و ...

علت بزرگ شدن سینه مردان چیست؟


عوامل بسیاری در میزان جذابیت افراد مؤثر است. در خصوص آقایان، تاسی و کم پشتی مو از فاکتور های تأثیرگذار محسوب می‌ شوند؛ اما در کنار آنها، سایز نامناسب برخی اندام ها مانند سینه از دیگر موارد مهم در زمینه جذابیت آقایان به شمار می ورد.

در این مقاله علت بزرگ ‌شدن سینه مردان و راه‌ های درمان آن را بیان می ‌کنیم.
منظور از بزرگ شدن سینه مردان چیست؟

ژنیکوماستی و یا همان بزرگی سینه مردان در واقع به رشد غیرطبیعی غدد پستانی در اثر عدم تعادل در میزان هورمون ‌های استروژن و تستوسترون گفته می ‌شود.

این مشکل ممکن است در یک و یا هر دو پستان بوجود بیاید. حساس و دردناک شدن بافت سینه از نتایج ایجاد تغییر در اندازه این بخش از بدن می ‌باشد.

به طور کلی بزرگ ‌شدن سینه مشکل حادی نیست. بدین معنی که در بعضی موارد حتی نیاز به درمان خاصی هم وجود ندارد. اما توجه به این نکته ضروری است که در صورت مشاهده ادامه بیماری به پزشک مراجعه و درمان خود را هر چه سریع ‌تر آغاز کنید.

  

سن شایع در ژنیکوماستی

امکان بروز این مشکل در پسران نوجوان در رده‌ی سنی 13 تا 19 سال بسیار شایع است. حدود یک سوم آنها در سن بلوغ با این عارضه مواجه می ‌شوند. ولی با افزایش سن احتمال بروز آن کاهش می ‌یابد.


علائم بیماری و زمان مراجعه به پزشک

تورم و وجود حساسیت لمسی در پستان از جمله نشانه‌های رایج بزرگی سینه مردان به حساب می ‌آید. همچنین در صورت ایجاد درد و خروج ترشحات از یک و یا هر دو پستان، در اولین فرصت نزد پزشک بروید.
دلایل بزرگ شدن سینه مردان

در دنیای امروزی به علت افزایش میزان مصرف فست فودها و غذا های سرخ کردنی، شاهد بروز بیشتر این بیماری در آقایان هستیم.

اما همانطور که بیان شد، تغییرات هورمونی عامل اصلی بزرگی سینه در آقایان است. بدین صورت که با ایجاد تغییر در میزان سطح هورمون تستوسترون در مقایسه با هورمون استروژن، مانع از عملکرد مناسب تستوسترون در بدن می ‌شود.

در ادامه مقاله با دلایل مختلف شکل ‌گیری این بیماری از طریق ایجاد تداخل در هورمون ‌ها آشنا می ‌شویم.
تغییرات طبیعی هورمون ‌ها

هر دو هورمون‌های تستوسترون و استروژن وظیفه کنترل صفات جنسیتی را بر عهده دارند. تستوسترون نقش خود را در کنترل توده‌های عضلانی و موهای آقایان ایفا می‌کند. در مورد بانوان هم کنترل رشد پستان از طریق هورمون استروژن صورت می‌گیرد.

بر اساس باور تعداد کثیری از مردم، استروژن تنها یک هورمون مختص به خانم ها می‌باشد. اما نکته قابل توجه این است که مقدار کمی از این هورمون در مردان هم تولید می‌شود.

از طریق تغییر در همین میزان تولید کم استروژن در آقایان و همچنین سطح تستوسترون شاهد بروز ژنیکوماستی هستیم.


مصرف داروی مؤثر در بزرگ شدن سینه

در صورت استفاده از برخی داروها شاهد ایجاد اختلال در تعادل هورمون های جنسی هستیم. داروهای آنتی ‌آندروژن که به منظور درمان بزرگی پروستات، سرطان پروستات و بیماری‌های دیگر می ‌شوند نیز ممکن است این اختلال را به همراه داشته باشد.

برخی دیگر از دارو هایی که با مصرف آن ممکن است این اختلالات را در پی داشته باشند عبارتند از:

    دارو های استروئیدی آنابولیک آندروژن
    دارو های درمان زخم مانند سایمتیدین
    آنتی بیوتیک‌ها
    دارو های حرکتی معده مانند متوکلوپرامید
    دارو های مخصوص شیمی‌درمانی
    دارو های قلب مانند دیگوکسین
    دارو های ضد اضطراب مانند دیازپام
    دارو های ضد افسردگی سه حلقه‌ای
    مواد مخدر و الکل

بیماری ‌های ایجاد ‌کننده اختلال در تعادل هورمون ‌ها

درمان یکسری از بیماری ‌ها ممکن است باعث ایجاد تداخل در میزان تولید و ‌ترشح هورمون ها شوند.

این بیماری ها عبارتند از:
هیپوگنادیسم

تمامی شرایط ایجاد کننده اختلال در سطح تستوسترون مانند سندرم کلاین ‌فلتر و مشکلات مربوط به غده هیپوفیز با بزرگی سینه مردان ارتباط دارند.
افزایش سن

در آقایان با افزایش سن امکان وقوع تغییرات هورمونی وجود دارد. این اتفاق و در نتیجه بروز مشکل ژنیکوماستی در افراد دارای اضافه وزن بیشتر رخ می ‌دهد.


انواع تومور

تومور های ایجاد کننده اختلال در عملکرد غده های تیروئید، فوق ‌کلیه و هیپوفیز قادر به تولید هورمون های برهم ‌زننده تعادل در هورمون‌های زنانه و مردانه هستند.
هیپرتیروئیدیسم

این بیماری منجر به تولید بیش از حد هورمون تیروکسین توسط غده‌ تیروئید می ‌شود.
نارسایی کلیه

در افراد تحت درمان منظم به روش دیالیز شاهد تغییرات هورمونی هستیم.
نارسایی کبدی و سیروز

به دلیل نوسانات هورمونی و استفاده از داروهای مربوط به سیروز در افراد دارای نارسایی کبد، امکان بزرگ شدن سینه مردان وجود دارد.
سوء تغذیه و گرسنگی

عدم مصرف تغذیه مناسب منجر به کاهش سطح تستوسترون و همچنین ثبات میزان استروژن منجر می ‌شود. بدین ترتیب در اثر عدم تعادل هورمونی، بزرگی سینه در مردان به وقوع می ‌پیوندد.
محصولات گیاهی

استفاده از شامپوها، صابون ‌ها و یا لوسیون‌ های حاوی روغن ‌های گیاهی مانند درخت چای و گیاه اسطوخودوس با بروز ژنیکوماستی در ارتباط هستند. احتمالاً فعالیت استروژنی ضعیف آنها منجر به ایجاد این ارتباط شده است.
تشخیص ژنیکوماستی

در ابتدا پزشک معالج به کسب اطلاعات در خصوص سوابق پزشکی بیمار و انجام معاینه فیزیکی می ‌پردازد. این معاینه فیزیکی در بردارنده ارزیابی دقیق بافت پستان، شکم و اندام‌های تناسلی بیمار می ‌باشد.

در مرحله ی بعد و بسته به صلاح دید پزشک به منظور تعیین علت بزرگی سینه، آزمایش خون و ماموگرافی تجویز می‌ شود.

در نهایت هم پس از دریافت نتایج آزمایش‌ها و معاینات اولیه، در صورت نیاز بایستی آزمایش ‌های دیگری از قبیل سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌آی، سونوگرافی از بیضه‌ها و نمونه ‌برداری از بافت سینه انجام گیرد.


راه ‌های درمان بزرگ شدن سینه مردان

ژنیکوماستی در اکثر موارد به تدریج و بدون نیاز به درمانی خاص برطرف می‌شود. بروز این مشکل در نوجوانان به علت تغییرات هورمونی آن‌ها در دوران بلوغ است.

انجام معاینات در مورد این افراد هر 3 یا 6 ماه یک بار به منظور اطمینان یافتن از سیر روند طبیعی این عارضه در آن‌ها امری ضروری است.

با این حال اگر بزرگی سینه مردان به علت وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند هیپوگنادیسم، سوءتغذیه، سیروز و یا موارد دیگر باشد، امکان نیاز به درمان در خصوص این بیماری وجود دارد. اکنون روش‌های رایج درمان آن را بیان می‌کنیم.
درمان دارویی

تاموکسیفن، رالوکسیفن و مهار کننده های آروماتاز از جمله داروهایی هستند که علاوه بر استفاده در درمان سرطان پستان، برای برخی از افراد درگیر با مشکل بزرگی سینه تجویز می ‌شود.

مسئله حائز اهمیت این است که داروهای ذکرشده علی ‌رغم برخورداری از تأییدیه سازمان غذا و دارو، به طور اختصاصی برای درمان این مورد به کار نرفته ‌اند.
درمان از طریق جراحی

در صورت مشاهده پایداری وضعیت سینه‌های ژنیکوماستی حتی پس از گذراندن دوره درمان اولیه، امکان پیشنهاد انجام جراحی توسط پزشک وجود دارد.

به طور کلی دو نوع جراحی به منظور رفع این مشکل وجود دارد:
لیپوساکشن

در این روش جراحی تنها چربی موجود در سینه خارج می‌شود. به این معنی که هیچ‌گونه اقدامی در خصوص بافت غده پستان صورت نمی‌پذیرد.
ماستکتومی

در این روش بر خلاف جراحی لیپوساکشن، بافت غدد پستان توسط جراح خارج می‌شود. انجام این گونه جراحی به وسیله آندوسکوپی و تنها با ایجاد چند برش کوچک صورت می ‌گیرد.

به علت بهره مندی این نوع جراحی از خاصیت کم تهاجمی بودن، زمان کمتری برای بهبودی افراد پس از عمل جراحی نیاز است.


تأثیر ژنیکوماستی در آقایان

همان طور که در این مقاله اشاره شد، بزرگی سینه مردان دارای اثری منفی در جذابیت آن‌ها محسوب می ‌شود؛ بنابراین آشنایی با چگونگی ایجاد این مشکل و راه های درمان آن به جلوگیری از کاهش جذابیت آقایان کمک شایانی می ‌کند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ژنیکوماستی و راه‌های مقابله با آن با متخصصین ما در ارتباط باشید.




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.